Kvalitetsrapport

  • Jens Peter Fisker den 27-03-2015

    Meget med få midler

     

     

    Mosedeskolens opførelse af den klassiske 'De tre musketerer' formår at mobilisere teatrets magi og underholder godt.

     

     

    De tre musketerer. Mosedeskolens festsal. Torsdag aften.

     

     

     

    Fire hjerter

     

     

     

    Historien om den unge gascogner D'Artagnan, der på sit orange øg rider til Paris for at søge lykken og tjene kongen som fægtende musketer, er fortalt så mange gange, at det næsten er utroligt. George Sidneys filmversion fra 1948 med Gene Kelly og Lana Turner, Richard Lesters fra 1973 med Michael York, Christopher Lee og Faye Dunaway er blot et par skræmmende gode eksempler, og i Danmark er det ikke mere end nogle måneder siden, at en musical-version fejrede triumf på Østre Gasværk i København. Derfor er det udtryk for en imponerende frygtløshed, når Mosedeskolens ottendeklasser går ombord i Alexander Dumas den ældres fortælling med krum hals og kårder af træ.

     

    Men det lykkes. De unge spillere formår at tænde den fortryllende teaterlygte, der fjerner en fra nutidens bånd. Under forestillingen glemmer man ganske, at man sidder i en festsal på en skole bygget af gule mursten i velfærdssamfundets heyday; man er i stedet i Paris anno 1600-årene, hvor der duelleres ved den mindste anledning, og hvor kirke og konge fører magtkamp på den mest udsøgt diskrete vis.

     

    Musikken spiller, så det er en fornøjelse. Dog burde nogen have fægtet lidt mere omhyggeligt med det samlede lydbillede: trommerne larmer ganske enkelt for meget. Men det er en skønhedsplet. For sangene og de hjemmegjorte tekster om kærlighed og frihed komplementerer historien og det prunkløse skuespil.

     

    De unge amatørskuespillere gør deres arbejde fint. De spiller ikke overdrevent manieret, men er troværdige. Man kunne have ønsket sig en smule mere finish i afleveringen af visse pointer; også på scenen gælder det, at overdrivelse af og til fremmer forståelsen. Men i det store hele kommer dialogerne ud i salen. Dog skæmmes det hele af, at forestillingens ærkeskurk, grev Rochefort, får sit navn udtalt, så man tænker på en bestemt ildelugtende fransk ost og ikke den belgisk trappist-øl, han deler navn med. Det hedder roshfård, ikke rogefort. Men lad nu det ligge.

     

    For når det hele spiller, æder man kulisser, replikker og toner med god appetit.

     

    Såvel skuespillere som scenearbejdere og instruktører kan være sig selv bekendt. Det er en fin oplevelse. Og en bekræftelse af, hvad såvel teater som livet går ud på. Når man står sammen en for alle og alle for en, så kan man det mest utrolige.

  • ikon
    Allan Lund den 24-03-2015
    De nationale test 2015
    Afvikling af de obligatoriske nationale test finder sted i perioden 13.-24.april. På vedhæftede bilag kan de enkelte klassers afvikingsdatoer ses.
    Læs mere om de nationale test.  
  • ikon
    Allan Lund den 19-03-2015
    Følg med i Mosedeskolen+ projektet.